lauantai 21. toukokuuta 2016

Hippihörhöilyä vai ihan vaan tervettä meininkiä?

Nyt on meidän ensimmäinen yhteinen perheloma ja samalla tämän kesän kesäloma vietetty. 10 yötä Espanjassa, joista 4 yötä Sitgesissä ja 6 yötä Barcelonassa. Sitges oli aivan ihana pikkukaupunki puolen tunnin junamatkan päässä Barcelonasta. Suosittelen ehdottomasti paikkaa vaikka päiväkäynnille, sillä edestakainen junalippu maksaa vain jotain 6e ja se on todellakin ihana rantalomakohde. Me haluttiin olla siellä vähän pidempään ja ihan vaan rentoutua loman alkuun.

Kotiin oli kuitenkin ihana palata. Kaupunkilomilla tulee aina niin paljon käveltyä, että kroppa alkaa olla suoraan sanottuna jo 10 päivän jälkeen aika romuna. Oltiin aika ryytynyt jengi kun palattiin kotiin ja eilinen meni ihan lepäillessä.

Tänään olikin voimia jo tullut vähän takaisin, mutta kroppa kaipasi kunnon kehonhuoltoa. Mies on vielä lomalla, niin sain nauttia aamun omasta ajasta ihan rauhassa. Viritin ulos aurinkoon kunnon syvävenyttelyjoogapisteen, jossa nautin myös virkistävän aamupalan chia-siemenhyytelöä mansikkasmoothiessa. Mun tän hetken ihan ykköslemppari aamupala. Samalla testaan myös maidotonta ruokavaliota, koska sen pitäisi vähentää turvotusta ja parantaa ihoa. Tää hyytelö on hyvä korvike rahkalle, mitä oon vetänyt ihan himona.




Reissussa oli pakko pitää jonkinlaista kehonhuoltoa yllä. Sitgesissä me otettiin vähän rauhallisemmin, mutta Barcelonassa tuli oltua aamusta iltamyöhälle liikkeellä ja mun selkä oli aina ihan jumissa. Mä kärsin muutenkin kroonisesti selkävaivoista ja jo pelkästään vieraalla patjalla nukkuminen jumauttaa sen ihan täysin juntturaan. 

Mä olen aina tykännyt venyttelyistä, mutta en oo ymmärtänyt mikä merkitys voikaan olla, kun ottaa syvähengityksen mukaan. Mä olen ehkä venytellyt enemmänkin tyyliin pidättämällä hengitystä unohtaen hengittää tai ainakin hengittämällä pinnallisesti, mutta kun hengittää oikein ns. mahaan eikä keuhkoihin, niin sillä saa tosi paljon tehoa ja virtaa kroppaan. Nenän kautta sisään ja nenän kautta ulos.

Youtubesta löytyy valtava määrä videoita ja valkkasin sieltä ihan randomilla pari selkäkipuihin tarkotettua ohjelmaa. Lomalla tein yhteensä 4 kertaa aamujoogaa ja en olis varmaan selvinnyt ilman sitä niistä päivistä. Tai olisin, mutta koko ajan valittaen kun sattuu ja ei jaksa. 

Tänään tein kaksi ohjelmaa putkeen, sillä olin niin kipeä. Näitä vois oikeesti tehdä vaikka ihan tuntitolkulla ja käydä koko kropan lävitse. Mutta ennemmin laatu kuin määrä ja siksi on parempi panostaa yhtenä päivänä yläkroppaan ja toisena alakroppaan. Mun tavoitteena on nimittäin saada spagaatti jouluun mennessä ja se vaatii aika paljon alakropan venyttelyä. 

Mä tykkään aloittaa tällä videolla, koska se on kevyempi ja avaa hyvin niskahartiaseutua. Käy myös hyvänä lämmittelynä selkärangalle, kun tässä toisessa videossa venyttelyt painottuu enemmän selkään.

Uskomatonta, kuinka yks 40min venyttely saa niin paljon aikaan, että on kuin toinen ihminen sen jälkeen. Ihana aloittaa päivä ilman kipua ja mulle se on harvinaista. Vielä kun kannattelen vauvaa niin paljon, niin se vetää ryhdin huonoksi ja rinta on ihan jumissa ja olkapäät vetää eteen. Syvähengitys jo itsessään avaa rintalastaa ja sen huomaa kyllä, miten siellä alkaa paikat aukeamaan.


Terveellinen ruoka ruokkii parhaiten kehoa. Tänään mulla oli kokeilussa tofupannu, missä oli mun uusin suosikkiruoka-aine sitruunaruoho päämausteena. Sen lisäksi hyytelömäistä tofua, paprikaa, sipulia ja tuoretta korianteria. Kastikkeeks pikku riikkinen kookosmaitoa ja chilitahnaa. Olin niin nälkänen ja laiska keittämään riisiä, että söin sen riisikakkujen täytteenä. 

Ruokajuomaksi tein inkivääri-omenavettä ripauksella minttua. Mä juon litroittain vettä päivässä, niin teen ison satsin lasikannuun jota täytän aina niin se riittää koko päiväksi. Olis liian työlästä tehdä joka kerta sama makuseos yhdellä kertaa juotavaksi ja aina kun isoon kannuun täyttää vettä niin aromit säilyy hyvin. Se on helpompi kaataa lasiin siivilän kanssa niin täytteet ei valahda ulos. Inkiväärin raastoin sekaan lusikalla, mutta voi ne laittaa lohkoinakin. Murskana irtoaa mun mielestä paremmin aromit. Omenaa pieninä lohkoina ja muutama mintunlehti. Vielä raikkaampi juoma tulis kun laittais kivennäisvettä ja oikein paljon jäämurskaa, mutta mun hammasta vihloo niin on helpompi juoda huoneenlämpöistä vettä. 









Samalla pääsen esittelemään matkamuistoiksi ostetut lasinaluset, joista mä tykkään niinkun niin paljon! Nää oli sellasesta pikkuputiikistä, missä oli kaikkea ihanaa design-kamaa. 


Sopii musta hyvin tuohon mustavalkoiselle pöytäryhmälle. Ja eipä siihen paljon kukkiakaan kaipaa kun maljakon sisältö on kesäisen omenainen ja vihreä.




Yömyöhäsellä pitää vielä käydä puhdistautumassa saunassa. Tämmösen rentouttavan päivän jälkeen voi vaan todeta, että ei ole maailmassa mitään parempaa paikkaa kuin oma koti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pienikin kommentti ilahduttaa :-)